Deck Review #1: (3 wide) General Optimus Prime – Galactic Commander

Op dit moment is Wave 5 helaas uitgesteld, maar zo hebben we nog even de tijd om stil te staan bij wat huidige decks die zeker de moeite waard zijn om te spelen. Beginnende bij een deck die draait op General Optimus Prime – Galactic Prime, misschien wel een van de sterkste designs tot nu toe.

Het deck is gemixt in kleuren, vooral defensief en bouwt op naar een heavy hitter met heel veel hitpoints. Deze decklist bevat op dit moment 41 kaarten maar het is geen enkel probleem om er 1 kaart uit te halen en 40 kaarten te spelen. Het deck speelt 28 kaarten met Blauwe pip. 9 Kaarten met Oranje pip, 6 kaarten met Witte pip en 1 met Groene pip. Dit maakt het behoorlijk defensief op zichzelf. De reden waarom het ondanks de defensieve opbouw toch Oranje en Groene pips bevat heeft te maken met de abilities van General Optimus. 

Characters: 
– General Optimus Prime Galactic Commander
– Flamewar Veteran Decepticon
– Skydive Air Warfare Specialist

Battle cards: 
2 Armed Hovercraft
2 Ion Blaster of Optimus Prime
2 Energon Axe
2 Field Communicator
3 Handheld Blaster
3 Sparring Gear
3 Energy Pack
3 Matrix of Leadership
2 Disarm
2 Equipment Enthusiast
3 Hidden Fortification
3 Sabotaged Armaments
3 Security Checkpoint
3 Leap Into Battle
2 The Bigger They Are
1 Reprocess
2 Work Overtime

Sideboard: 
– Thrust Supersonic Interceptor
1 Disarm
1 Enemy Combat Analysis
1 Espionage
2 Hijack
2 Marksmanship
1 Pocket Processor
1 Armed Hovercraft
1 Leap of Faith

Character gebruik: 
Het main team is zo opgemaakt omdat je door Tough veel tijd krijgt om Optimus Prime op te bouwen naar een character met ontzettend veel hitpoints en attack. Daarnaast heeft het team in totaal 39 hitpoints, dit is tot nu toe een van de hogere hitpoint team totalen die je kan maken. Combiners kunnen hoger komen maar leveren weer veel in op Attack. Hierdoor is het zelfs voor een zeer aggressief Oranje deck lastig om Skydive in één aanval te verwijderen. Laat staan op het moment dat Skydive effectief Tough 3 heeft dankzij Flamewar. Omdat je tijd wilt krijgen om General Optimus sterker en sterker te maken begin je vaak met Flamewar te flippen en met Skydive aan te vallen. Skydive zelf hoeft eigenlijk nooit te flippen.


Op het moment dat General Optimus aanvalt zal hij dit veelal doen in Bot mode. Daarnaast kan je play voordeel krijgen door General Optimus in Alt mode, hij gaat vaak na zijn attack naar deze modus. Zolang je nog in de ‘opbouw fase zit’ is het veelal belangrijker om Flamewar/Tough bonus te behouden. Vrees dus niet om met General Optimus aan te vallen na je eerste Skydive aanval.


De abilities zorgen er voor dat je soms flipt in de juiste kleuren en hierdoor nog meer kaart voordeel krijgt. Daarnaast bevat het deck 8 Utilities voor General Optimus. Dit werkt ook weer erg prettig samen met Handheld Blaster en Flamewar. Bold vergroot namelijk de kans dat je beide kleuren gaat vinden, of Wit, wat meer kaart flipt. Ondanks de mogelijke extra pip flips moet ik wel zeggen dat Tough van Flamewar veelal de voorkeur heeft. Het zelfde geld ook voor het gebruik van andere wapens.

– Geef dus General Optimus Prime alleen Bold door Flamewar of Handheld Blaster als je zeker weet dat je in een Oranje/Blauw kaart gaat flippen (zie hiervoor je Scrap pile).

Om het character gebruik te optimaliseren zijn een aantal stappen handig om te onthouden:
1. Flamewar haar flip naar Bot mode is vaak stap 1. Hoewel je dus Bold kan krijgen of hierdoor damage ontvangt door Marksmanship maakt dit weinig uit. De eerste ronde van attackers zal ze vaak je laatste attacker zijn. Speelt je tegenstander heavy Pierce veranderd dit plan. Maak dan gerust gebruik van je Bold en val aan wie goed uitkomt.

2. Skydive hoeft niet te flippen, en is er eigenlijk alleen als extra Tough body. Door vaak en vroeg met hem aan te vallen moet je tegenstander heel bewust zijn main characters gebruiken. Skydive zal na 2-3 hits KO gaan, wat hierbij wel van belang is om te onthouden is dat je Field Communicator (2x) speelt. Het is dus geen probleem om deze vroeg op hem of Flamewar te zetten.

3. General Optimus Prime is je main character. Dit houdt in dat alle andere characters eerder KO’d zouden moeten zijn als hem en de meeste Upgrades voor hem bedoeld zijn. De opbouw van General Optimus Prime is je eerste doel. Attack en Tough hebben prioriteit over extra hitpoints. De Energy Packs hebben pas vaak een functie in de derde attack ronde en later. General Optimus Prime is vaak je tweede attacker. Houdt goed rekening met Disarm, als je weet dat je tegenstander dit speelt is het belangrijker om proactief characters te KO’en. 

Deck gebruik:
Aansluitend op het bovenstaande is het natuurlijk van belang te snappen waar bepaalde kaarten voor dienen. Een groot deel van het deck design komt voort uit de abilities die characters hebben.

– Oranje pips: Sparring Gear, Matrix of Leadership en Energy Pack zijn je enige Oranje pips, maar ook de reden waarom General Optimus Prime zo vervelend is om te kunnen verwijderen. Deze kaarten zijn er omdat je ze kunt vinden met General Optimus Prime zijn ability en dus soms gratis kan spelen. Tough krijgen heeft vaak priotiteit over Matrix of Leadership.
Energy Pack is er om de uiteindelijke grind te winnen tegen zo goed als alles. Uiteindelijk krijg je dus soms een totaal van 51, meestal ben je al blij met 1 of 2 Energy Packs.

– Blauwe pips: Omdat Matrix boven al beschreven staat laat ik deze even uit de blauwe pips. De belangrijkste reden van veel van de kaarten is tijd krijgen voor de opbouw.
De basis van het deck blijft namelijk een Tough deck te zijn. Het nadeel hiervan is dat je natuurlijk niet op je pips kan vertrouwen voor attack bonusen. Daardoor wil je vaak meet attack.
Armed Hovercraft is er voornamelijk tegen Combiners, Ion Blaster is een geweldig wapen voor Optimus Prime om meer tijd te krijgen, Energon Axe is het beste blauwe wapen en Handheld Blaster is er voornamelijk voor de dubbel pip maar kan dus ook goed werken als je zeker weet dat je in Oranje gaat flippen. Een kijkje in je scrap pile geeft je deze informatie of laat je een gokje wagen.

Disarm is er voor de mirror en Extra Padding, het is op dit moment een van de weinige kaarten die ook actief goed werkt tegen Optimus Prime. Gebruik de kaart echter vooral om een KO te garanderen.
Hidden Fortifaction en Sabotaged Armaments zijn er simpelweg om meer tijd te krijgen. Leap Into Battle en The Bigger They Are zijn er om goed damage te doen. Ik geef hier zelf vooral de voorkeur aan omdat het Optimus Prime hard laat slaan, wat vaak beter werkt tegen Blauw als een beetje schade schieten en vervolgens laag aan te vallen. Tegen Oranje maakt het ook vaak weinig uit.
Security Checkpoint is er veelal voor de pips en is een goede kaart tegen de mirror.

– Witte en Groene pips:
Tot slot geeft Equipment Enthousiast met een goede set up een hand vol kaarten (al vaak +4) en Work Overtime blijft altijd goed vroeg in het spel. Reprocess geeft voornamelijk veel opties.

Sideboard gebruik:
Het leukste deel van het deck is dat door het sideboard je de tactiek totaal kan omdraaien. Thrust zorgt er namelijk voor dat je meteen voor 11+ attack kan aanvallen. Om hem te spelen sideboard je logischerwijs Flamewar en Skydive. Met Thrust voeg je ook Leap of Faith toe.

Het grootste voordeel wat je hier mee krijgt is dat je tegen Pierce en andere ‘opbouw decks’ zoveel druk legt dat het spel snel en kort blijft. Voorbeelden van lastige match ups waar Thrust ideaal voor is zijn:

– Pierce decks, zoals Superion. Door continue met 11 te slaan krijgen Combiners geen tijd om te flippen en als ze alsnog Combinen hebben ze enorm veel damage.
– Mirror decks of andere 2 teams, zoals Captain Jetfire – Engineering Air Guardian. Het gaat snel, en wordt dus echt een skill test of je begrijpt wie de ‘main character’ nu daadwerkelijk is.
Thrust voegt echter niets toe tegen Orange decks, hierop is je main team al goed ingericht.
– Combo decks vaak met Springer. Dit deck is zoals de mirror afhankelijk van de opbouw, hoe minder beurten hoe beter. 

Ideaal gezien gebruik je de andere kaarten om bepaalde kaarten uit je main deck te halen. Dit betekend voor mij vaak dat je kaarten wisselt voor kaarten met dezelfde pip. Hierbij kort beschreven wat de functie van de kaart is in het sideboard:

– Armed Hovercraft, zodra je dus tegen Combiners speelt is deze enorm goed. Daarnaast is Ion Blaster minder goed tegen Pierce decks.
– Disarm, soms wil je er meer als 2, om verschillende redenen. Zodra je bijvoorbeeld weet je tegenstander relatief weinig wapens kan je deze omruilen met Sabotaged Armaments.
– Enemy Combat Analysis is er voor de mirror, omdat deze zo snel gaat dankzij Thrust heb je vaak weinig aan je Reprocess. 
– Espionage is er veelal tegen Combiners. Field Communicator werkt niet zo goed zodra Flamewar en Skydive niet meer in je team zitten.
– Hijack is er veelal tegen de combo maar werkt ook tegen de mirror. Er zijn weinig specifieke match ups waar je ze gebruikt, je merkt het vanzelf hoe veel je tegenstander gefocust is op draws.
– Leap of Faith zoals benoemd gaat er samen in met Thrust. Hierbij gaat Field Communicator er ook uit.
– Marksmanship kan worden omgeruild met The Bigger They Are, wederom voornamelijk tegen Combiners werkt dit beter maar ook de mirror.
– Pocket Processor is er tegen de discard decks, op dit moment kan Major Shockwave dit behoorlijk goed. 

Dit laat veel toe om aan te passen in de toekomst. Belangrijk blijft een goed aantal Oranje kaarten in het deck te behouden, genoeg Blauw en voldoende Utilities.